Motiverende intervju – hva er det?

Tekst: Tuva Stranger Mjønes, redaktør
Foto: Privat

Det er fristende å si «Bare slutt med det, det er farlig!», til en som vil slutte å røyke. Men det vil ikke hjelpe personen nevneverdig i å faktisk lykkes. Så, selv om du med din kunnskap vet at en person bør slutte å røyke, bør du unngå det man kan kalle «korrigeringsrefleksen». Ved å benytte en metode som kalles «Motiverende intervju» (heretter omtalt som MI) i møte med noen som ønsker endring, øker sannsynligheten for at personen endrer på uvanen. Metoden ble i utgangspunktet utviklet for å behandle alkoholisme på 80-tallet. I denne artikkelen skal Æsculap gi deg informasjon om hvordan man kan gjennomføre en slik samtale. Dersom du bruker MI når du møter pasienter kan du med stor sannsynlighet bli en dyktigere lytter, og bidra til positiv endring hos pasienten. 

Selv hørte jeg først om MI i en podcast som heter «Podkurs i Motiverende Intervju»[1]. Det er et opplegg på 4 episoder, laget av Herman Egenberg (lege) og kursholder Solveig Høegh-Krohn, produsert av Helsedirektoratet. Jeg ble så motivert av podcasten at jeg tenkte: DETTE MÅ ALLE LÆRE SEG! 

Ved noen universiteter er undervisning i MI obligatorisk for medisinstudenter. Men både redaksjonen og Helsedirektoratet er enige i at metoden bør vies mer oppmerksomhet, og at det vil være nyttig for alle fremtidige leger å mestre den. Vi er for eksempel ikke innom denne metoden ved mitt universitet i Pécs, Ungarn. 

MI er en ferdighet som kan være nyttig for å hjelpe folk som sliter med spiseforstyrrelser, angstlidelser, spillavhengighet, endring av kosthold, og mye mye mer. MI er også nyttig for andre som ønsker å få et verktøy for bedre kommunikasjon med dem rundt seg. Lenger ut i denne utgaven av Æsculap kan dere lese et intervju med Herman Egenberg, der vi går mer i dybden på detaljene rundt hvordan man kan gjøre et godt MI, og om potensielle utfordringer. Uansett – her er litt grunnleggende informasjon om MI, hentet fra Helsedirektoratets egne ressurssider om metoden [2].

4 grunnverdier i MI

  1. Partnerskap: Man skal finne ut hva problemet og målet er, sammen. Du som hjelper skal styre samtalen, men ikke manipulere.
  2. Aksept: Hvis personen du hjelper ikke føler på aksept fra deg som hjelper, vil det være vanskeligere for hen å endre seg. Pasienten har siste ordet og velger selv hva hen gjør – og det må vi huske på mens vi prater!
  3. Medfølelse: Vis det!
  4. Nysgjerrighet/fremkallelse: Du skal gjøre en aktiv innsats for å forstå hvordan personen har det. Lytt gjennom å speile det som har blitt sagt! 

EDRAS – prinsipper i MI

Akronym er ordet for forkortelser som tar forbokstaven i hvert ord og setter det sammen til ett, som her: EDRAS. Så vet dere det. Her er noen prinsipper man skal ta i bruk i et MI:

  • E – Uttrykke Empati: Bruk refleksjoner for å vise forståelse for personen.
  • D – Utvikle Diskrepans: Finn ut hva som skurrer hos personen du prøver å hjelpe – i hvilke områder er det en diskrepans mellom hva personen ønsker og hva hen gjør? 
  • R – Rulle med motstand: Når man skal gjøre en vanskelig endring er det normalt at man opplever motstand. Du bør ikke møte motstand du merker hos personen med aktiv korrigering – prøv heller å reflektere tilbake over det som blir sagt til deg. For eksempel ved å omformulere det som ble sagt. Da har du prøvd å forstå, og personen du snakker med vil føle at du tar ting på alvor. Still åpne spørsmål!
  • A – Unngå argumentering: Ikke prøv å overtale personen til å gjøre endringer. Det må komme fra personen selv! Du kan tilby informasjon, og så er det opp til personen selv hva som skjer videre.
  • S – Støtte mestringskompetanse: For å bli motivert må personen du snakker med ha tro på at hen kan klare å endre atferd. Prøv å finn ut hvor viktig endringen er for personen, og hvor stor tiltro hen har til seg selv. Still åpne spørsmål, oppsummer gjerne, og reflekter med egne ord over det som har blitt sagt. 

Endringssnakk: selvmotiverende ytringer!

Dette er nesten en regel: Det er viktig at det er personen selv som uttrykker at hen ønsker endring, og også når det skal skje. Ikke du som hjelper! Dette kaller man for endringssnakk. Hvis du klarer å hjelpe personen til å undersøke egne følelser og tanker rundt det hen ønsker å endre, øker sannsynligheten for at det faktisk blir endring. Ta heller i bruk triksene nevnt ovenfor: de 4 grunnverdiene og EDRAS! 

Du kan også lokke frem endringssnakk. Dette kan gjøres på mange måter, og her er noen av de gode setningene/triksene Helsedirektoratet har listet opp for å få dette til: 

  • Spør direkte om hva som oppleves problematisk, om personen har planer for å endre på noe, og om de har tro på sin egen mestringsevne
  • «Fortell litt mer om det…»  
  • «Hva er dine verste bekymringer rundt dette?»  
  • Se tilbake til tider før det var et problem
  • Se framover, og fokuser på håp og bedring
  • Hva er målene til personen du snakker med? 

Hva du må passe på at du IKKE gjør:

  • Ha en forurettet holdning overfor personen
  • Gi ordre, dirigere eller kommandere
  • Gi råd, forslag eller løsninger uten å ha fått lov
  • Overtale med logikk, argumentere eller dosere
  • Dømme, kritisere eller klandre
  • Gjøre narr, gi skam eller sette merkelapp
  • Tolke eller analysere
  • Forsikre, sympatisere eller trøste
  • Stille mange lukkede spørsmål

Flere viktige begreper å forstå i et MI

Ambivalens: Vi antar at personen som søker denne hjelpen likevel ikke helt er klar for endring. Det er viktig å snakke med personen om denne dobbeltholdningen, fordi det belyser en konflikt mellom det å ville endre på noe problematisk, versus det å fortsette som før. Men ikke på en konfronterende måte – bruk heller nevnte teknikker og måter å prate på, for å belyse denne konflikten. 

Indre vs. ytre motivasjon: Ytre motivasjon er for eksempel belønning og straff for en atferd. I MI prøver man å påvirke den indre motivasjonen: øke bevisstheten rundt konsekvensene av atferden, jobbe med diskrepansen mellom hvordan man har det nå og hva man ønsker.

Mestring: Hvis man skal klare å endre noe, må man ha troen på at man kan klare det. Og: man må tro at endringen fører til det man ønsker å oppnå. Fokus på hva personen har mestret før er viktig her. 

Agenda: En slags meny over viktige områder i livet til personen. Her kan man finne ut hva prioritert rekkefølge av disse områdene er, og deretter ta for seg ett og ett tema. Det gjør samtalen litt mer strukturert.

Helt tilslutt, og ikke før; plan for endring!

Som nevnt tidligere er det viktig at du ikke blir overivrig og kommer med det du føler er løsningen på personens problem. Planen skal utvikles etter man har klart å oppnå endringssnakk og motivasjon, og kan være til hjelp for å begynne endringen. Du kan bidra med en struktur til hva som skal være med i planen, og hva som er det endelige målet. Her har Helsedirektoratet enda et artig akronym vi kan forholde oss til, nemlig SMART: 

  • S: spesifikk (konkret i forhold til hva endringen innebærer)
  • M: målbar (hvordan bekrefter man at målet er oppnådd)
  • A: akseptabel (personen aksepterer planen og har vetorett)
  • R: realistisk (om endringen er oppnåelig)
  • T: tidsbestemt (sette et tidspunkt der man skal evaluere endringen)

I planen kan det også diskuteres hva som er neste steg, hva som trengs for å oppnå målet, og hvilke metoder som finnes for å komme seg dit.

Æsculap ønsker deg lykke til med motiverende intervju! Test det gjerne på en venn som ønsker å endre på noe, men som ikke får det til. For egen del bør jeg for eksempel bli bedre til å huske å ta tanntråd. Det er SÅ kjedelig!

Litteraturliste

[1] «Motiverende intervju (MI)». Helsedirektoratet.no. https://www.helsedirektoratet.no/tema/motiverende-intervju-mi (Lest 09.02.2020)

[2] «Podkurs i Motiverende intervju». Helsedirektoratet. https://podcasts.apple.com/no/podcast/podkurs-i-motiverende-intervju/id1481580747?l=nb (Lest 09.02.2020)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s