Podcast-anmeldelse: Tobias

Laget av Joachim Førsund, Sigurd Øygarden Flæten, Kine Solberg
2020

«Nå må jeg forsvinne»
«Så langt unna»
«Bare litt til»
«Glimt av lys»

Bare titlene på de forskjellige episodene i denne serien er hjerteskjærende. I seg selv vitner de om mennesker i desperasjon, om iboende inderlighet, og om håp. Denne podcasten handler om paret Nadina Bouhlou og Harald Eia, som i 2019 fikk en sønn med en alvorlig sykdom (ARPKD) med døden som følge. De er rause som deler sin historie med omverdenen, og Joachim Førsund som intervjuer dem, har lagt ned en særskilt fin medmenneskelig innsats i måten han møter dem på. Gjennom fire episoder på rundt en halvtime hver, får vi følge med Nadina og Harald fra lykkerus, inn i håpløshet, inderlig kjærlighet og sorg. Serien er vakkert laget. Produksjonen er enkel, og består for det meste av intervjuer med Nadina og Harald, ispedd nydelig komponert musikk av Ola Kvernberg. Det er vanskelig å høre på denne podcasten – det gjør så vondt. Men paret har valgt å dele denne historien med oss: Da det var tyngst for dem, prøvde de å lete etter andre som hadde vært i samme situasjon, men fant ingenting. De uttaler i podcasten at de ønsker å hjelpe andre, ved å dele sine mørke stunder med omverdenen. Å kjenne seg igjen i andre, er vel noe av det viktigste vi opplever. Jeg synes derfor ikke bare at podcasten er rørende, vakker, og fylt av sorg og tap, men også full av kjærlighet. Den fungerer nærmest som en varm klem til dem som lytter til den. Som leger vil vi møte mange pårørende som er i sorg av ulike grunner. Jeg mener man derfor også bør samle på erfaringer som kan bidra til at man er en god lytter, kommuniserer tydelig og viser omsorg til dem man møter. Det mener jeg denne podcasten kan hjelpe oss med – jeg anbefaler den på det varmeste!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo